0
StartUPper Awards 2017

Διατροφικές συνήθειες και ψυχικός κόσμος

Πόσοι από εμάς άραγε, καταφέρνουμε να αδυνατίσουμε ή να διατηρήσουμε το βάρος μας, ενώ βρισκόμαστε κάτω από συναισθηματική αστάθεια; Πόσοι άνθρωποι καλύπτουν τις ψυχολογικές τους διακυμάνσεις και έχουν το συναίσθημα της ανακούφισης όταν προσλάβουν μεγάλες ποσότητες φαγητού ή γλυκού; Ποια είναι η αιτία που τρώμε ό,τι αισθανόμαστε;

Πολλοί άνθρωποι προκειμένου να αντιμετωπίσουν και να ελέγξουν συναισθήματα που “πονούν” εμφανίζουν διαταραχές στην πρόσληψη της τροφής. Χρησιμοποιούν δηλαδή την τροφή ως το μέσον για να τα ελέγξουν, να τα αντιμετωπίσουν και να αντλήσουν ευχαρίστηση και ικανοποίηση.

 

Αυτό συμβαίνει διότι στον σημερινό κόσμο το φαγητό έχει αποκτήσει πολλή μεγαλύτερη σημασία από το να καλύψει το αίσθημα της πείνας, όπως συνέβαινε με τον άνθρωπο των σπηλαίων. Σήμερα αποτελεί για όλους απόλαυση, συγκεντρώνει την οικογένεια γύρω από το τραπέζι, δίνοντας την δυνατότητα στα μέλη της να μοιραστούν συναισθήματα ευχάριστα ή δυσάρεστα, να ενώσει φίλους και γενικότερα να καλύψει την ανάγκη του ανθρώπου, να προσφέρει και να συναναστρέφεται. Όταν λοιπόν ο άνθρωπος προσπαθεί να καλύψει όλες τις ανάγκες του μόνο με το φαγητό, δεν προσπαθεί να κατανοήσει την πηγή των δυσκολιών του και βασικά δεν είναι σε θέση, να γνωρίσει βαθιά τον εαυτό του, για να βρει την λύση τους, τότε πιθανόν το φαγητό να αντικαταστήσει όλες αυτές τις διεργασίες, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται σε πολλές περιπτώσεις οι διατροφικές διαταραχές, που μπορεί να είναι υπερφαγία ή αυστηρές δίαιτες . Τόσο όμως με την δίαιτα, όσο και με την υπερφαγία καταστρέφεται η ψυχική και σωματική υγεία και στην ουσία δεν υπάρχει ο έλεγχος του εαυτού και η αυτοεκτίμηση.

 

Ποιοι είναι οι παράγοντες που οδηγούν το άτομο να εκδηλώσει διατροφικές διαταραχές;

Ψυχολογικοί παράγοντες:

  • Κακή εικόνα εαυτού-χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Άτομα που νοιώθουν άγχος, θυμό, κατάθλιψη, ανία
  • Άτομα που δυσκολεύονται να αναπτύξουν ουσιαστικές διαπροσωπικές σχέσεις
  • Άτομα που έχουν δυσκολία στο να εκφράσουν είτε αρνητικά, είτε θετικά συναισθήματα
  • Άτομα που ζουν σε κακοποιητικό περιβάλλον ή έχουν υποστεί κάποιο είδος κακοποίησης
  • Άτομα που έχουν υποστεί μια μεγάλη απώλεια ή έχουν βιώσει τραγικά γεγονότα
  • Άτομα που έχουν υποστεί αρνητικά σχόλια για την εξωτερική τους εμφάνιση και ειδικά για το σωματικό τους βάρος

 

Εκτός από τους παραπάνω ψυχολογικούς παράγοντες, σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση των διατροφικών διαταραχών παίζουν και κάποιοι κοινωνικοί παράγοντες:

  • Τα ΜΜΕ και τα συνεχόμενα αντιφατικά μηνύματα με τα οποία βομβαρδιζόμαστε καθημερινά. Από την μία οι εκπομπές μαγειρικής ξεφυτρώνουν καθημερινά, όπου εκεί, οι χιλιάδες συνταγές έχουν αντικαταστήσει τις άλλες καταναλωτικές συνήθειες, υποσχόμενες ηδονή και απόλαυση σαν να είναι η μοναδική πηγή γι αυτά τα συναισθήματα, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει μία τρομερή αντίφαση στα πρότυπα που καλλιεργούνται μέσα από τα ίδια τα ΜΜΕ. Τα μοντέλα, που πολλές φορές φαίνεται, να καταναλώνουν προϊόντα όπως σοκολάτες, κρουασάν, έτοιμα γλυκίσματα, ενώ είναι σχεδόν ανορεκτικά, με αποτέλεσμα να δημιουργούν σύγχυση σε όποιον παρακολουθεί. Πώς θα καταφέρει κάποιος να τρώει και να απολαμβάνει όλα αυτά τα προϊόντα, και ταυτόχρονα να έχει την εικόνα του μοντέλου, που για να διατηρεί αυτή την ισχνότητα δεν τα γεύεται σχεδόν ποτέ;
  • Η ιδανική εικόνα ομορφιάς της γυναίκας και του άνδρα περιλαμβάνει το καλλίγραμμο σώμα, τις τέλειες αναλογίες, το αψεγάδιαστο πρόσωπο.
  • Σε πολλές περιπτώσεις γίνεται αξιολόγηση ενός ατόμου με βάση την σωματική του κατάσταση και γενικότερα την εμφάνισή του και όχι τα ουσιαστικά του προσόντα τις αξίες και την ηθική του.

 

Για βιολογικούς αλλά και για γενετικούς παράγοντες, που μπορεί να ευθύνονται για τις διαταραχές στη λήψη της τροφής, γίνονται αναφορές και συνεχίζουν να ερευνώνται.

 

Όλες οι διαταραχές στη λήψη τροφής, που είναι παρατεταμένες και επαναλαμβανόμενες, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με την βοήθεια ειδικών. Οι συμβουλές του γιατρού και του διαιτολόγου θα βοηθήσουν. Πρέπει όμως η βοήθεια, που θα ζητηθεί, να στοχεύει στην ριζική αντιμετώπιση σε ψυχολογικό επίπεδο. Μόνο εάν το άτομο μάθει να αγαπά τον εαυτό του, δεν τον κατακρίνει γι αυτό που είναι, μπορεί να αντιμετωπίσει τον φαύλο κύκλο των διαταραχών αυτών.

 

Επίσης, με την βοήθεια του ειδικού μπορεί το άτομο, να αποκτήσει την αυτοεκτίμηση, που δεν έχει και αισθανόμενο δυνατό, να διαχειρίζεται τα αρνητικά συναισθήματα. Με την επιβράβευση του ειδικού, η προσπάθεια για αποτέλεσμα γίνεται ευκολότερη, παρά τις διακυμάνσεις στην σταθερότητα εφαρμογής ενός προγράμματος. Και εάν, το ίδιο το άτομο μάθει, να επιβραβεύει τον εαυτό του, έστω και στους μικρούς στόχους που έχει κατακτήσει, τότε η προσπάθεια συνεχίζεται με ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

 

Σε όλη αυτή τη διαδικασία βοηθά η αλλαγή στον τρόπο, που αντιμετωπίζουμε την καθημερινότητα. Θα ήταν αποτελεσματικό να αποκτήσουμε άλλες δραστηριότητες χαλάρωσης, ψυχαγωγίας δημιουργικότητας, για να αποφύγουμε την ευχαρίστηση του ψυγείου. Επιπλέον, είναι προτιμότερο να "επικοινωνήσουμε" με οικεία πρόσωπα που μπορούν και εκτιμούν τη συντροφιά μας, παρά να παραμείνουμε στον "καναπέ" μας, με την σκέψη στο τί γλυκό να καταναλώσουμε.

 

Τέλος, η σωματική άσκηση και το περπάτημα πρέπει να μπει στην καθημερινότητά μας. Αυτό βοηθά στην αντιμετώπιση του άγχους που μας διακατέχει και στην αποφόρτιση μιας έντονης εργασιακής ημέρας.

 

Όλα αυτά δεν είναι εύκολο να πραγματοποιηθούν. Οι δυσκολίες όμως που μπορεί στην αρχή, να κάνουν τον στόχο ένα απραγματοποίητο όνειρο, στη συνέχεια μπορεί να θεωρηθούν ως σκαλοπάτια για την επίτευξή του.

Γράψου στο Newsletter μας

Επικοινωνία

Τηλ: +30 211 111 1110

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.


  •  
Credit Cards
  •