0
StartUPper Awards 2017

3 διατροφικές ελλείψεις που είναι παράγοντες κούρασης

Οι διατροφικές ελλείψεις ως παράγοντες της κούρασης

Δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά είναι μία από τις αιτίες της  κόπωσης, δεδομένου ότι τρισεκατομμύρια κυττάρων στο σώμα μας βασίζονται στις  βιταμίνες, τα ιχνοστοιχεία και τα μέταλλα για την παραγωγή ενέργειας. Είναι εκπληκτικό ότι λίγοι αναγνωρίζουν το γεγονός ότι η κόπωση είναι ένα συχνά πρώιμο σύμπτωμα τις έλλειψης πολλών βιταμινών, ιχνοστοιχείων και μετάλλων. Σε αρκετές περιπτώσεις πολλοί φορείς παροχής υγειονομικής περίθαλψης αγνοούν  το καλά τεκμηριωμένο γεγονός ότι η έλλειψη βιταμινών ιχνοστοιχείων και μετάλλων είναι μία κοινή ασθένεια. Αυτό ισχύει ακόμα και στον ανεπτυγμένο κόσμο, όπου είμαστε γνωστοί ως «χορτασμένοι πολίτες, αλλά υποσιτιζόμαστε."


Διατροφικές ελλείψεις: Παραδόξως Κοινότυπο


Ένα υψηλό ποσοστό των ενηλίκων στις Ηνωμένες Πολιτείες τρώνε λιγότερο από την ελάχιστη ημερήσια δόση πολλών απαραίτητων βιταμινών, ιχνοστοιχείων και μετάλλων. [1,2] Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Nutrition το 2011, για παράδειγμα, διαπίστωσε ότι ακόμα και όταν προσλαμβάνουν βιταμίνες από συμπληρώματα και εμπλουτισμένα τρόφιμα, το 97 τοις εκατό των Αμερικανών δεν λαμβάνει αρκετό κάλιο, το 65 τοις εκατό δεν λαμβάνει αρκετή βιταμίνη Κ, το 60 τοις εκατό δεν λαμβάνει αρκετή βιταμίνη Ε, το 70 τοις εκατό δεν λαμβάνει αρκετή βιταμίνη D, και περίπου 30 τοις εκατό δεν λαμβάνει αρκετές βιταμίνες Α και C. [3]
Η έλλειψη θρεπτικών συστατικών προκαλεί κόπωση επειδή επιβραδύνει την παραγωγή ενέργειας μέσα στα κύτταρα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική κούραση και έλλειψη ενέργειας, καθώς και σε πολλά άλλα συμπτώματα. Εδώ, θα ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στα 3 από τα πιο σημαντικά θρεπτικά συστατικά που σχετίζονται με την κόπωση.


1. Βιταμίνες Β


Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι απαραίτητες για τη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Οι βιταμίνες Β είναι Β1 (θειαμίνη), Β2 (ριβοφλαβίνη), Β3 (νιασίνη), Β5 (παντοθενικό οξύ), Β6, Β12, φολικό οξύ και βιοτίνη. Αν σου λείπουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, είτε επειδή οι ανάγκες σου αυξάνονται ή επειδή δεν παίρνεις επαρκείς ποσότητες, η ικανότητα των μιτοχονδρίων τα κύτταρα σας για την παραγωγή ενέργειας θα είναι σε κίνδυνο. Τα μιτοχόνδρια είναι οι αποθήκες ενέργειας δύναμη του κυττάρου. Λόγω του κρίσιμου ρόλου τους στην παραγωγή της ενέργειας που κινεί κάθε φυσιολογική μας διαδικασία, η μιτοχονδριακή λειτουργία συνιστά έντονο ενδιαφέρον για μελέτη.
Η έλλειψη έστω και μίας μόνο βιταμίνης Β μπορεί να θέσει σε κίνδυνο μια ολόκληρη σειρά βιοχημικών αντιδράσεων που απαιτούνται για τη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Ειδικότερα η ανεπάρκεια σε βιταμίνη Β12 είναι η σημαντικότερη αιτία κόπωσης. Το 10 έως 15 τοις εκατό των ενηλίκων γήρανσης έχουν μια ανεπάρκεια B12. [4] Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορούν να αποτρέψουν την απώλεια μνήμης, ακόμη και την πρόληψη εγκεφαλικού επεισοδίου.


2. Μαγνήσιο


Το μαγνήσιο είναι ένα βασικό μέταλλο για τον ανθρώπινο οργανισμό. Συμμετέχει σε περισσότερες από 300 μεταβολικές αντιδράσεις, συντελεί δε στη βασική αντίδραση για τη παραγωγή ενέργειας. Το μαγνήσιο απαιτείται για το σχηματισμό και την αποθήκευση της ενἐργειας του μορίου ATP (Τριφωσφορική αδενοσίνη ). Η ανεπάρκεια του μαγνησίου μειώνει την παραγωγή ενέργειας που απαιτείται από τα μιτοχόνδρια για να παράγουν ΑΤΡ.
Η ανεπάρκεια του μαγνησίου μειώνει επίσης την ικανότητα των μιτοχονδρίων να αντισταθεί στις ελεύθερες ρίζες και με αποτέλεσμα την υπερβολική παραγωγή ελευθέρων ριζών και φλεγμονών χαμηλού βαθμού. [5] Η χρόνια φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες έχουν ταυτοποιηθεί ότι σχετίζονται ως αιτιολογικοί παράγοντες σε διάφορες συνθήκες κόπωσης, όπως η κατάθλιψη και το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης.
Το 23 τοις εκατό των ενηλίκων στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν χαμηλά επίπεδα μαγνησίου και αδυνατούν να ανταποκριθούν τη συνιστώμενη δόση πρόσληψης μαγνησίου. [6] Σχεδόν οι μισοί (48%) από το πληθυσμό των ΗΠΑ προσλαμβάνει μικρότερη από την απαιτούμενη ποσότητα μαγνησίου από τα τρόφιμα κατά την περίοδο 2005-2006. [7] Τα χαμηλά επίπεδα μαγνησίου έχουν συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο χρόνιας κόπωσης. [8,9] Η εξισορρόπηση των ποσοτήτων του μαγνησίου σε ασθενείς με χρόνια κόπωση δείχνει κλινική βελτίωση στα επίπεδα ενέργειας.


3. Αντιοξειδωτικά


Τα αντιοξειδωτικά είναι χημικές ενώσεις που εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες, αποτρέποντας το οξυγόνο από την αντίδραση με άλλες ενώσεις. Αυτά είναι οι βιταμίνες C και Ε, το ορυκτό σελήνιο και το θρεπτικό συνένζυμο Q10. Όπως και οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, τα αντιοξειδωτικά εμπλέκονται στην μιτοχονδριακή παραγωγή ενέργειας. Η ικανότητα των μιτοχονδρίων να λειτουργούν σωστά μπορεί να μειωθεί τις ελεύθερες ρίζες που παράγονται ως συνέπεια του αυξημένου οξειδωτικού στρες και της ανεπαρκούς αντιοξειδωτικής άμυνας. Η βλάβη αυτή έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της παραγωγής ενέργειας από μερικά μιτοχόνδρια των κυττάρων.
Τα αντιοξειδωτικά όπως οι βιταμίνες C και Ε, το σελήνιο, και το σημαντικό θρεπτικό συστατικό συνένζυμο Q10 απαιτούνται για να υποστηρίξουν την υγιή μιτοχονδριακή παραγωγή ενέργειας. Οι ελλείψεις σε αντιοξειδωτικά με τον ίδιο τρόπο όπως και οι ελλείψεις σε βιταμίνες Β, προκαλούν κόπωση. Η συμπλήρωση με ένα αντιοξειδωτικό συμπλήρωμα διατροφής  που περιέχει υψηλά επίπεδα από αυτά, καθώς και η πρόσληψη άλλων αντιοξειδωτικών θρεπτικών συστατικών μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κούρασης. [10,11,12]

 

[1] Krebs-Smith SM, Guenther PM, et al. Americans do not meet federal dietary recommendations. J Nutr. 2010 Oct;140(10):1832-8.
[2] Sebastian RS, Cleveland LE, et al. Older adults who use vitamin/mineral supplements differ from nonusers in nutrient intake adequacy and dietary attitudes.

     J Am Diet Assoc. 2007 Aug;107(8):1322-32.
[3] Fulgoni VL 3rd, Keast DR, et al. Foods, fortificants, and supplements: Where do Americans get their nutrients? J Nutr. 2011 Oct;141(10):1847-54.
[4] Baik HW, Russell RM (1999) Vitamin B12 deficiency in the elderly. Annu Rev Nutr 19: 357–377.
[5] Barbagallo M, Dominguez LJ. Magnesium and aging. Curr Pharm Des. 2010;16(7):832-9.
[6] Beckstrand RL, Pickens JS. Beneficial effects of magnesium supplementation. J Evid Bas Comp Alt Med. 2011;16(3):181-189.
[7] Rosanoff A, Weaver CM, Rude RK. Suboptimal magnesium status in the United States: are the health consequences underestimated?

     Nutr Rev. 2012 Mar;70(3):153-64.
[8] Cox IM, Campbell MJ, Dowson D. Red blood cell magnesium and chronic fatigue syndrome. Lancet. 1991 Mar 30;337(8744):757-60.
[9] Moorkens G, Manuel Y et al. Magnesium deficit in a sample of the Belgium population presenting with chronic fatigue. Magnes Res 1997;10:329-337.
[10] Mizuno K, Tanaka M et al. Antifatigue effects of coenzyme Q10 during physical fatigue. Nutrition 2008;24:293-299.
[11] Suh SY, Bae WK, et al. Intravenous vitamin C administration reduces fatigue in office workers: a double-blind randomized controlled trial. Nutr J. 2012 Jan 20;11:7.
[12] Coombes JS, Rowell B, et al. Effects of vitamin E deficiency on fatigue and muscle contractile properties. Eur J Appl Physiol. 2002 Jul;87(3):272-7.

 

 

Γράψου στο Newsletter μας

Επικοινωνία

Τηλ: +30 211 111 1110

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.


  •  
Credit Cards
  •