Για να σου εξασφαλίσουμε μια κορυφαία εμπειρία, στο site μας χρησιμοποιούμε cookies!

Επίλεξε «Αποδοχή» για να συνεχίσεις ή «Περισσότερες πληροφορίες»

Αποδοχή
0
StartUPper Awards 2017

Πως θα νικήσω την παχυσαρκία;

H παχυσαρκία αποτελεί μια σύγχρονη μάστιγα του δυτικού κόσμου.

Σύμφωνα με μελέτες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας αναφορικά με την αύξηση της παχυσαρκίας ανά τον κόσμο, τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά καθότι το ποσοστό των παχύσαρκων ατόμων είναι παραπάνω από διπλάσιο σε σχέση με το 1980. 

 

Πιο συγκεκριμένα, το 2014 πάνω από 1.9 δισεκατομμύρια ενήλικες ήταν υπέρβαροι, από τους οποίους τα 600 εκατομμύρια ήταν παχύσαρκοι. Ακόμη, 41 εκατομμύρια παιδιά κάτω των 5 ετών βρέθηκε ότι ήταν επίσης υπέρβαρα ή παχύσαρκα. 

 

Στους υπέρβαρους κατατάσσονται τα άτομα με Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) - που είναι συνάρτηση του ύψους και του βάρους- ίσο ή μεγαλύτερο του 25 ενώ παχύσαρκοι είναι όσοι έχουν ΔΜΣ ίσο ή μεγαλύτερο του 30. 

 

Παχυσαρκία και υγεία

 

Η παχυσαρκία και ο αυξημένος ΔΜΣ συνδέονται με πολλά προβλήματα υγείας όπως διάφορα καρδιαγγειακά νοσήματα, μυοσκελετικές διαταραχές, διαβήτη και μερικούς τύπους καρκίνου. 
Επίσης, έρευνες έχουν δείξει ότι οι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι άνθρωποι παρουσιάζουν συχνά ανεπάρκεια βιταμινών. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν θεωρίες που συνδέουν την έλλειψη της βιταμίνης D με την παχυσαρκία. Η έλλειψη βιταμίνης D θα μπορούσε να αποφευχθεί με την υιοθέτηση μιας πιο υγιεινής διατροφής που θα οδηγήσει σε απώλεια βάρους, με τη συχνότερη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία καθώς και με την πρόσληψη των κατάλληλων συμπληρωμάτων διατροφής.

 

Αιτίες – Παράγοντες κινδύνου

 

Η διαταραχή ενεργειακής ισορροπίας – όταν η ενεργειακή πρόσληψη υπερβαίνει την ενεργειακή κατανάλωση - αποτελεί τη βασική αιτία πρόκλησης παχυσαρκίας. Πιο συγκεκριμένα, η απουσία συντονισμού πρόσληψης τροφής και κατανάλωσης ενέργειας έχει ως αποτέλεσμα την αποτυχία ελέγχου του σωματικού βάρους και ως εκ τούτου την εμφάνιση της παχυσαρκίας.
Πλήθος ερευνητικών δεδομένων υποστηρίζει ότι η παχυσαρκία οφείλεται στην αλληλεπίδραση γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Όσον αφορά τους γενετικούς παράγοντες, τονίζεται ιδιαίτερα η σημασία της λεπτίνης – μιας ορμόνης που ρυθμίζει την αίσθηση πείνας και κορεσμού στον εγκέφαλο. Πρόσφατες έρευνες αποκάλυψαν σημαντική υπολειτουργία του μηχανισμού της λεπτίνης σε άτομα με παχυσαρκία. Ωστόσο, αν και οι γενετικοί παράγοντες μπορεί να προδιαθέτουν το άτομο στην παχυσαρκία, περιβαλλοντικοί και προσωπικοί παράγοντες συνευθύνονται σε σημαντικό βαθμό. 
Έρευνες βασισμένες σε μοντέλα κληρονομικότητας υποστηρίζουν πως το βάρος των παιδιών είναι γενετικά καθορισμένο αφού περίπου το 80% των παιδιών με παχύσαρκους γονείς είναι επίσης παχύσαρκα. Επιπρόσθετοι παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση και συντήρηση της παχυσαρκίας αποτελούν οι διατροφικές συνήθειες, ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η μειωμένη σωματική δραστηριότητα. Τέλος, με βάση τη βιβλιογραφία, η εμφάνιση παχυσαρκίας έχει συσχετιστεί με σωματικές, ενδοκρινικές και ψυχιατρικές διαταραχές καθώς και με τη λήψη συγκεκριμένων φαρμάκων. 

 

Επιπτώσεις

 

Το υπερβολικό βάρος συνδέεται με διάφορες δυσάρεστες επιπτώσεις τόσο στην υγεία όσο και στη ψυχολογία των ατόμων. Συγκεκριμένα έχει συσχετιστεί με: 
•    Καρδιαγγειακές παθήσεις
•    Σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ
•    Λιπώδες ήπαρ, Υπερχοληστερολαιμία
•    Οστεοαρθρίτιδα
•    Αποφρακτική υπνική άπνοια
•    Ορισμένους τύπου καρκίνου 
•    Κατάθλιψη
•    Άγχος

 

Τρόποι αντιμετώπισης

 

Αυτό που αξίζει να τονιστεί είναι οτι η παχυσαρκία μπορεί να προληφθεί ή να αναστραφεί. 

 

Η υγιεινή διατροφή παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στην μείωση του βάρους όσο και  στην πρόληψη της παχυσαρκίας. Επιλέγοντας υγιεινές τροφές χωρίς περιττά λίπη και επιπλέον ζάχαρη ωφελούμε τον οργανισμό δίνοντας του την ενέργεια που χρειάζεται για να λειτουργήσει σωστά. Ακόμη, αυξάνοντας την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών αλλά και των όσπριων, των δημητριακών ολικής άλεσης και των ξηρών καρπών βοηθάμε το σώμα να μην αποθηκεύει περιττό λίπος.

 

Ακόμη, η φυσική δραστηριότητα βοηθάει στην πρόληψη της παχυσαρκίας. Με 150 λεπτά εβδομαδιαίας άσκησης για τους ενηλίκους και 60 λεπτά ημερήσιας άσκησης για τα παιδιά το σώμα διατηρεί τη φυσική του κατάσταση.

 

Τέλος, υπάρχει μία εναλλακτική μέθοδος που με εύκολο και ανώδυνο τρόπο μας επιτρέπει να προσδιορίσουμε τον μεταβολικό μας τύπο. Η μέθοδος αυτή είναι το τεστ βιολογικού ιστού μαλλιών. Με το τεστ αυτό μπορούμε εξατομικευμένα, καθώς κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός, να προσδιορίσουμε την κατάλληλη διατροφή η οποία θα υποστηρίζεται με συμπληρώματα βιταμινών και ιχνοστοιχείων και να συμβάλλουμε σημαντικά στη πρόληψη της παχυσαρκίας. 

 

Πηγές:
https://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/
https://paleoleap.com/vitamin-deficiencies-and-obesity/ 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3313629/ 
https://www.healthline.com/nutrition/30-ways-to-lose-weight-naturally#section15

Γράψου στο Newsletter μας

Επικοινωνία

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Credit Cards